2010年4月9日金曜日

Business entrepreneurとsocial entrepreneur

最近、色々な方々とコペルニクの話をする機会が増え、多くの人、特にビジネス界の方々からは、ビジネスとしての事業化の可能性・必要性についてよく指摘される。

私自身、以前のブログでこの問題について断片的に書いてきており、自分の中での1つの大きなテーマになっている。

そんな時、皆ご存じのビル・ドレイトンがMcKinseyのWhat Mattersに投稿したTipping the World - the power of collaborative entrepreneurshipを読んだ。ビジネス界での起業家と社会起業家の関係について、彼はこう対比させている:

  • Social entrepreneurs are even more powerful when they collaborate with one another and/or with their business peers. (ふんふんなるほど。同感)
  • Here is one of the few significant structural differences between the social and the business entrepreneur. The social entrepreneur has no interest in capturing a market and digging a moat. Instead, the goal is, indeed, to change the world.(これも同感。マーケット拡大は結果であって目的ではない)
  • The notion held by many scholars, foundation executives, and others that social entrepreneurs should behave like and be measured by the same yardsticks as business [is a mispercpetion]. Social entrepreneurs are trying to change the world, not capture a market, therefore the standard measures of organizational size and growth are inappropriate. (同感。)
これらのポイントは、コペルニクをやっているうえで本質的な問題だと思っている。ソーシャルミッションの軸をブらさず、かつ持続可能にするという上手いバランスが求められているのだろう。言うが易し、だが、、、。

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